Dine forventninger er kilden til smerte

Grateful forventninger taknemmelig

Har du høje forventninger?

Til dig selv, til andre, til jobbet, studiet, chefen, vejret, flypriserne…?

Hvis du er som de fleste andre, så er svaret nok ”ja”.

Vi har alle forventninger til hinanden, og ofte har vi endnu højere forventninger til os selv. Smerten kommer, når forventningerne ikke bliver indfriet.

Du kender det sikkert: Om morgenen tænker du ”I eftermiddag tager jeg IKKE et stykke kage. Til gengæld løber jeg en tur i aften”. Måske kender du også frustrationen, der følger med, når du alligevel tager dig selv med fingrene i kagedåsen. So to speak. Og fortrydelsen, der lander som en tung sten i maven, når du registrerer, at du faktisk fik spist TO stykker kage, inden du nåede at se dig om…

 

 

Drop forventningerne, hvis du ikke har kontrollen
Én ting er at forvente en vis adfærd fra dig selv, som du jo heldigvis selv er herre over. Men der, hvor det bliver virkelig svært, er når du (måske ubevidst) forventer for meget af de folk og ting omkring dig, som du ikke har kontrol over.

Måske hører du til den massive mængde af klodens befolkning, som gang på gang bliver irriteret over at se sure underbukser flyde i hele hytten, fordi du – igen – forventede, at din partner ville rydde op efter sig selv? 

Eller måske har du lagt rigtig mange timer i en opgave på jobbet eller studiet, men oplever ikke at få credit for den?

Det er helt naturligt at have de forventninger, men ofte fører de ikke-indfriede forventninger til smerte i form af skuffelse, frustration, fortrydelse, fiasko, lav selvtillid, følelsen af ikke at blive værdsat osv. Nu mener jeg selvfølgelig ikke, at vi aldrig mere skal have forventninger til os selv – forventningerne er med til at sikre fremdrift og udvikling. Jeg pointerer blot, at det ikke altid er lige hensigtsmæssigt. Er det overhovedet frustrationerne og skuffelsen værd at forvente noget, som højst sandsynligt ikke kommer til at ske?

 

Erstat forventninger med taknemmelighed
Vi har adgang til så meget i dag, hvorfor vi naturligt sætter forventningerne op og nemt glemmer at glæde os over det, vi har. Et godt råd er: Drop forventningerne og skift fokus over på det, du er taknemmelig for. Hvad værdsætter du ved din partner, din leder, det altid uforudsigelige danske sommervejr etc.? Gør det til en vane at værdsætte dine omgivelser i stedet for at stille en masse krav til dem. Du kan alligevel ikke kontrollere, hvad andre gør, eller om solen skinner i morgen.

Her skal vi selvfølgelig ikke glemme kommunikation som et virkelig godt redskab. Fortæl din partner, hvad du har brug for, hvis du er utilfreds. Husk blot, at du ikke skal forvente, at han/hun efterlever det. I hvert fald ikke lige med det samme.

Der sker tusindvis af ting i andre folks hoveder, som du ikke er herre over, så du kan ikke forvente, at alle gør lige præcis, som du ønsker, de skal gøre. 

 

Giv dig selv 5 minutter:
Notér hver dag (i minimum ti dage) tre ting, du er taknemmelig for. Det kan være hvad som helst. Måske er du blot taknemmelig for, at du har tag over hovedet, eller at du så en smuk blomst på vejen hjem? Det hjælper dig alt sammen med at flytte dit fokus fra forventninger, skuffelse og brok til taknemmelighed, glæde og indre ro ♥

Share

Write a Reply or Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.