Målet er: At arbejde røvmærket op til overfladen

bird mål motivation

Jeg har altid drømt om at være ”sådan en, der træner minimum tre gange om ugen”. Faktisk har jeg flere gange været topmotiveret og har påbegyndt mit ”nye” sunde liv med faste træningsdage, nyt træningstøj og sund kost. ”FEDT!” tænker jeg hver gang. ”NU sker det”.

Men hvorfor har min sofa så et stort, iboende røvmærke?
Jeg ved det. Det er ikke en køn tanke. Men afmærkningen efter mit bagparti er der altså, og mine træningssko skriger stadig efter at komme ud og mærke vejene.

Hvad er det, der får mig til at slække på mit mål efter kort tid, så jeg kun får trænet en enkelt gang om ugen? To på en god uge, hvor jeg ikke lider af søvnmangel, skal arbejde over, skal handle på vejen hjem, får gæster til aften eller er forhindret af en af de mange andre ”altid godkendte” undskyldninger, der dukker op?

Svaret er sådan cirka lige så kønt som tanken om mit røvmærke i sofaen.

 

Du er din egen værste fjende
Det kan være svært at forstå, hvorfor vi spænder ben for os selv ift. at nå det mål, vi så inderligt ønsker at nå. Vi kender alle til de dårlige undskyldninger og den manglende energi. Men hvorfor lader vi os stille tilfredse med det, når det i bund og grund giver en følelse af fiasko, hver gang vi slækker på vores mål?

Forklaringen ligger i vores hæmmende overbevisninger om os selv og negative tankemønstre. De er skyld i, at vi udskyder, undskylder, glemmer eller bare ikke lige får gjort det, der skal til.

 

Jeg var doven og kedelig
Min overbevisning var, at jeg var doven, kedelig og langt fra én, der træner tre gange om ugen. Netop derfor ville jeg jo så gerne være ”sådan en”.

Jeg har levet med den historie hele mit liv, og jeg har overbevist mig selv om, at det var sandt. Og med sådan en historie om mig selv kan jeg jo sætte nok så mange klart definerede mål om at træne X gange om ugen. Min hjerne tricker mig bare til at blive hjemme på sofaen hver gang – for den er jo overbevist om, at jeg er ”sådan én, der har det bedst på sofaen”.

Heldigvis har jeg i dag lagt historien bag mig. Det var som at fjerne en kæmpe sten fra mit bagparti. Faktisk røg dovenskaben med i faldet, og i virkeligheden er jeg ”sådan en”, der bliver rastløs efter at have ligget på sofaen i ganske kort tid. Jeg har endda fundet den træningsform, der gør mig glad og giver mig energi, og som får mig afsted minimum 2 gange om ugen.

Havde jeg ikke givet slip på den historie, ville jeg stadig den dag i dag have banket mig selv i hovedet med, at jeg burde og skulle og alt det, som ikke styrker andet end det nu meget omtalte mærke i min sofa.

 

Giv dig selv 5 minutter:
Hvilke mål eller gøremål får du igen og igen igangsat, men aldrig færdiggjort? Måske handler det ikke om træning for dig. Måske handler det om at opnå mere harmoni i parforholdet, at få det job, du længe har drømt om, planlægge en ferie, male et billede, hækle et tæppe, få gennemslagskraft på jobbet… at begynde at leve det liv, du virkelig ønsker?

Hvilken plade af undskyldninger og historier om dig selv sætter du på, hver gang du mister motivationen? Når du bliver bevidst om, hvad du tænker, kan du lettere stille spørgsmål ved det – hjælper den tanke dig, eller gør den det sværere for dig? 

Bevidsthed er første skridt mod forandring ♥

 

 

Share

Write a Reply or Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.